עזבונות המדינה: למה פסלו את הבקשה שלי?

בישראל כיום קיימות למעלה מ-30,000 עמותות, כמחציתם עמותות פעילות המגדילות את מחזורי הפעילות שלהם מידי שנה. עם זאת, מספר העמותות הפונה לקבלת תמיכה מוועדת עזבונות המדינה הוא נמוך ביותר.

עזבונות המדינה למי שלא יודע: מדובר בכספים של אנשים שנפטרו, אשר הקדישו אותם למטרות רבות ומגוונות, כאשר המדינה היא האפוטרופוס על כספים אלו, והיא מחליטה פעם בשנה כמה ולמי יחולקו הכספים המוקצבים לשנה זו.

כמה נמוך? קבלו: בשנת 2012 פנו אל וועדת העזבונות 1,637 עמותות בלבד. בשנת 2013 המספר קצת עלה, ובשנה זאת פנו 1,814 עמותות, ובשנת 2014 המספר שוב התאזן ועמד על 1,651 עמותות בלבד.

רוב מנהלי העמותות שפגשתי, תירצו את אי פנייתם לוועדה בנימוק שמדובר ביותר מדי מסמכים בירוקרטיים, ובטענה כי נפסלו כבר לפחות פעם אחת והם אינם מעוניינים לנסות שוב.

אז נכון, מדובר בלא מעט עבודת ניירת ואישורים שצריך לצרף. אך אם נכמת זאת בימי עבודה, לא מדובר על יותר מיומיים.
(זאת במידה כמובן שהעמותה מתנהלת כיאות וכל המסמכים הבסיסיים קיימים.)

וועדת העזבונות מחזיקה עשרות מיליוני שקלים בקופתה. הסכומים הממוצעים נעים בין 25,000 ₪ ל-100,000 ₪. האם לא שווה להשקיע את הזמן הדרוש בשביל סכומים כאלו?

אז לטובת אלו שמעוניינים בכל זאת לנסות את מזלם, כתבתי כמה טיפים שיעזרו לכם לצלוח את הוועדה ולהגיע למענק המיוחל.

10 טיפים לפני שניגשים לוועדת עזבונות המדינה

  1. אל תבקשו כסף לפעילות השוטפת והשגרתית של העמותה. תנסו למצוא פרויקט יצירתי וחדשני, כזה שישכנע את הוועדה לתמוך בכם.
  2. תכתבו בקצרה ובתמציתיות. לחברי הוועדה אין יותר מדי זמן, והם פשוט לא יטרחו לקרוא את מה שכתבתם. יחד עם זאת אל תשמיטו פרטים החשובים להבנת הפרויקט שהגשתם.
  3. השתמשו בצורה מבוקרת במילים כמו: נוער בסיכון, פריפריה, צרכים מיוחדים, סיכוי, תקווה חדשה, הזדמנות שווה, הגשמת חלום, אמונה, אחריות הדדית, שילוב בקהילה, חיזוק מנהיגות וכדומה. מילים אלו גורמים לאהבה וליחס חיובי לבקשתכם.
  4. בקשו מענק בין 50,000 ₪ ל-100,000 ₪. עמותות מעל 5 מיליון ₪ בשנה רשאיות לבקש יותר.
  5. אל תציינו עיזבון מיועד, ואל תגישו לנושאים המועדפים על ידי הוועדה. זה יגביל אתכם, וייתכן כי תקבלו סכום מועט ממה שיכולתם לקבל.
  6. כאשר אתם נדרשים למלא את שם המשרד שימליץ עליכם, תתרחקו ממשרדים גדולים כמו משרד החינוך, להם כולם נוטים להגיש. תיצמדו למשרדים כמו רווחה שם יותר קל.
  7. הקפידו על הצעות מחיר המיועדות לארגון, חתומות כנדרש, ויש להם תוקף של לפחות שלושה חודשים ממועד הגשת הבקשה. שימו לב שהשגיאה הנפוצה ביותר היא "לא צורפו הצעות מחיר לכל הוצאות הפרויקט כפי הנדרש בבקשה"!
  8. אל תשאירו שורות או טבלאות ריקות, גם אם הם אינם רלוונטיות לארגון שלכם. במקרה כזה תרשמו "אין" או "לא חל".
  9. אל תשכחו למלא חתימות על כל המסמכים המבוקשים, כולל חתימות רו"ח.
  10. עברו שוב ושוב על כל הטפסים לפני ההגשה. צלמו אותם והשאירו אצלכם עותק מכל מסמך. לא פעם מסמכים הולכים לאיבוד במשרדי הוועדה ותידרשו להשלים אותם.

 

השלבים לאחר הגשת הבקשה לוועדת עזבונות המדינה:

  1. אישור טכני: אישור המבשר כי הגשתם את כל המסמכים כנדרש. במידה ולא, תקבלו אפשרות להשלים תוך עשרה ימים ולנמק מדוע לא צירפתם מלכתחילה. כדאי תמיד לכתוב שזה נעשה "בתום לב" או "מחוסר הבנה" ולבקש מהוועדה לקבל את ההשלמה.
  2. החלטת הוועדה: הוועדה יושבת ומחליטה אלו בקשות יקבלו מענק מהוועדה ואלו לא.
  3. הקצבה: הוועדה יושבת ומחליטה כמה כסף כל בקשה תקבל. זה תלוי בתקציב המאושר על ידי האפוטרופוס הכללי לחלוקה בשנה זו, בכפוף לתקציב המדינה.

בהצלחה רבה, מוזמנים לשאול שאלות בתגובות.

כניסה לאתר של הוועדה לעזבונות המדינה

Picture of זכריה לנדאו

זכריה לנדאו

עוזר לעמותות לגייס משאבים באמצעות כתיבת תוכן שיוצר נראות מקצועית, מבליט את ההשפעה החברתית, ויוצר מערכת יחסים נכונה מול התורמים.

כל הדרכים להעביר את זה הלאה:

Facebook
Telegram
WhatsApp
Email
Print