מה למדתי מבקשת התרומה של ויקיפדיה?

 

נדיר למצוא אדם שלא עשה שימוש מימיו בשירות של אתר ויקיפדיה. אם זה תלמיד לצורך שיעורי בית, סטודנט להגשת עבודה, או סתם אם סקרן אותנו לדעת משהו והאתר נתן לנו את התשובה.

האתר, שזמרים אליו כמות אדירה של תנועה מכל העולם, לא עושה שימוש בפרסומות על מנת להחזיק את עצמו. זאת כחלק מהאידאולוגיה שלהם שלא יהיו מחויבים לאף גורם מסחרי. האתר ניזון מתרומות קטנות של מליוני אנשים בעולם הנהנים משרותיו של האתר.

אבל מה קורה כשנגמר התקציב לאתר ויקיפדיה?

מידי שנה זה קורה, התקציב נגמר וההוצאות גדלות. האתר מחזיק שרתים רבים, אנשי צוות, וסגל מקצועי. בכל זאת, מישהו צריך לשלם את החשבון. מה עושים? פשוט מאוד, ניגשים לתורמים ומבקשים תרומה. ומי הם התורמים? אתם! כלומר אלו שעושים שימוש באתר הזה.

אז באמת, כשנכנסתי השבוע לאתר ויקיפדיה נתקלתי במודעה הבאה, ופשוט התאהבתי בה (וגם תרמתי אם אתם ממש סקרנים).

קחו רגע להסתכל על הבאנר הזה, שהופיע בראש האתר:

ויקיפדיה 

קודם כל שימו לב לצבע המודעה. מאחר ומדובר באתר טקסט ובעיצוב מינימלי, על מנת לבלוט הם היו חייבים לשים צבע בולט. הם בחרו בצבע שחור, שמעבר לבולטות שלו הוא גם משדר אמירה.

"קוראים יקרים, ניגש ישר לעניין" – בלי הקדמות מיותרות שעלולות לגרום לנטישת קוראים. אל תשכחו שהם יכולים להרשות לעצמם לעשות את זה, מאחר והם נותנים לנו שירות חינם. לא הייתי ממליץ לנסות את זה על תורם שלכם שלא חייב לכם כלום…

"כדי להגן על עצמאותנו, לעולם לא נציג פרסומות" – הנה קיבלתם חתיכת בידול ממרבית אתרי המידע בעולם שמתפרנסים מפרסומות (שזה אגב לגיטימי לגמרי, אבל לנו כגולשים זה מפריע בעין).

"רק חלקיק זעום מסך הקוראים אכן תורם" – לא יודע מה אתכם, לי זה הרגיש רע. אבל חכו לקטע הבא:

 "אילו כל מי שקורא את המסר הזה עכשיו היה תורם 15 ₪, ההתרמה שלנו הייתה מסתיימת בשעה אחת" – המשפט הזה בעיניי הוא החלק הכי חזק במלל הזה. מצד אחד משדר את חוזקו של האתר ואת כמות גולשיו האסטרונומית, ומצד שני מראה לנו עד כמה ההשפעה שלנו תהיה חזקה גם אם נתרום סכום פעוט של 15 ש"ח בלבד "מחיר של כוס קפה".
יש כאן מוטיב של סכום קטן לתרומה, אשר מוביל להשפעה גדולה, ובמהירות.

מיד לאחר מכן, בלי ללחוץ על שום כפתור, יש לכם את האפשרות לבחור את סכום התרומה ואמצעי התשלום. מה שנקרא "להכות על הפטיש כשהוא עדיין חם". היות והעיניים שלנו תמיד נמשכות לצד השמאלי של המסך, המיצוב של אפשרות התרומה בצד זה מיד לאחר המלל האמור לעיל, מבטיח מינימום של הסחות דעת במהלך התרומה.

אני מאמין שהם אכן יגייסו את כל הסכום שהם הציבו לעצמם, אבל בינתיים קיבלתי שיעור מעולה בנושא גיוס כספים באינטרנט.

מה למדת מזה? אשמח לקרוא בתגובות!

Picture of זכריה לנדאו

זכריה לנדאו

עוזר לעמותות לגייס משאבים באמצעות כתיבת תוכן שיוצר נראות מקצועית, מבליט את ההשפעה החברתית, ויוצר מערכת יחסים נכונה מול התורמים.

כל הדרכים להעביר את זה הלאה:

Facebook
Telegram
WhatsApp
Email
Print